Път над облаците – Трансфъгърашко шосе, Румъния

Да прекосиш румънските планини по най-хубавия път на света

Румъния – една колоритна и много интересна държава, малко позната за нас. В няколко статии ще ви отведа към северната ни съседка и какво може да се види и посети там. А сега да прекосим Фъгърашките планини от Влахия към Трансилвания, от юг на север по Трансфъгърашко шосе.

loading map - please wait...

ТРАНСФЪГЪРАШКО ШОСЕ 45.589357, 24.628859

Фъгърашките планини (Munții Făgărașului)

Фъгърашките планини (Munţii Făgăraşului) са някъде в центъра на Румъния в Южните Карпати (Carpaţii Meridionali), известни още като Трансилванските Алпи. Място, събрало толкова много красота, че гледката е като докосната от Бог. Но не само Бог е имал пръст тук, а и един малко параноичен комунистически лидер – Николае Чаушеску, оставил ни един от най-красивите пътища в света.

Гледка към Трансфъгърашко шосе

И колкото и да е странно, всичко започва от Чехословакия. Няколко години след инвазията в Чехословакия от силите на Варшавския договор* (военни от всички членки на Варшавския договор, освен от Румъния, се включват в операцията), Държавният съвет   изгражда план за защита на Румъния от евентуално нахлуване на съветски войски. Било е изключително важно да се осигури бърз достъп на войски и военната техника през Южните Карпати към Трансилвания, всичко това в края на 60-те години на миналия век.

IMGP8532

Трансфъгърашкото шосе

За прекосяване на Южните Карпати Чаушеску и компания решили да построят път през Фъгърашките планини, част от тези Карпати.

IMGP8521

Строителството на Трансфъгърашкото шосе започнало през 1970г. и през следващите  четири години румънските войници се борили с планината. За строителството му са били нужни над 6000 тона динамит. По времето на строежа на шосето са загинали 40 души.

Лудостта на Студената война осигурила възможността да се построи този невероятен и много красив път през зелените склонове на Фъгъраш. Всеки може да се влюби в тази планина, минавайки по налудничавия път и отбивайки до водопади и реки.

IMGP8593

Не искам да ви отклонявам от най-красивия път, по който съм шофирал, но все пак бих искал да ви разкажа и за забележителностите по пътя. И всичко по продължението му от самото начало:

Куртя де Арджеш (Curtea de Argeș)

Трансфъгърашкото шосе DN7C започва малко след Питещ от комуната** Басков. Още ненавлезли в планините, влизаме в една от първите столици на съществувалата едно време Влашка държава. Куртя де Арджеш в превод значи Дворец над река Арджеш. Дворец няма да видите, но ще се насладите на неголям и тих град. Може да се разходите по централната улица и да обядвате в “Old house”, приятно ресторантче с разнообразно меню и добро обслужване. Оказа се, че в Румъния доброто обслужване е забележителност.

За отминалото величие на града напомнят най-вече манастирът в Куртя Де Арджеш в покрайнините и Княжеската църква „Свети Николай“.

Княжеската църква

Това е най-старата запазена църква във Влахия. Построена през XIV век и много добре запазена, но лично на мен не ми бе най-интересната забележителност в Куртя де Арджеш.

Княжеската църква „Свети Николай“

Манастирът в Куртя Де Арджеш

Пристигнахме в Куртя де Арджеш в неделя сутринта, пазарен ден. Навсякъде имаше хора, предлагащи … разни неща, а ние спряхме нейде край пазара. Набързо минахме покрай Княжеската църква и продължихме по Bulevardul Basarabilor, по пътя спряхме в „Old house pub“ и в края на улицата влязохме в парка на прекрасен манастир.

Манастирът в Куртя де Арджеш

Още с влизането забелязахме красивата бяла църква, издигаща се в центъра на парка. В неделя навсякъде беше пълно с хора, леко мургави румънци продаваха къпини на входа. А пред Епископския палат имаше опашка от вярващи.

Църквата в манастира

Това е първият влашки манастир и е бил главен храм на влашките владетели през XVI-ти век. Основан е от Нягое I Басараб (1512—1521), син на влашкия болярин Първу Крайовеску, които са съвсем бегло споменати в История на Румъния, която чета сега.***

Манастирът в Куртя де Арджеш

Но след многото емоции и пътуване из Румъния се поизморихме и решихме да починем в някое фъгърашко село. Спряхме се на Корбени.

Комуна Корбени – една вечер преди да се насладим на Трансфъгърашко шосе

Комуна Корбени се състои от 5 села, едно от които е Корбени и се намира на север от Куртя де Арджеш и никак не ни отклоняваше от пътя. Тук бе нашето първо попадение, да преспим в прекрасна вила с приветливи домакини. Трябва да знаете, че в Румъния често е асфалтирана само главната улица на селото, другите са проходими все пак.

Комуна Корбени

Corbeni

Къщата бе разположена далече от главния път и бе безумно спокойно и красиво място, там отпочинахме и с радост ви я препоръчвам. А от самото село също останах с приятни снимки въпреки дъжда, който ни връхлетя.

Крепостта Поенари – истинския на Дракула

Поенари (на румънски: Cetatea Poienari), построена през XIII век, преустроена от Влад III Цепеш. Поенари е може би истинската крепост на Дракула, съвсем различно място от съвременния център на дракулофилията – Бран.

Poenari Castle sketch-riv01

Крепостта на Цепеш Поенари

Крепостта се извисява над каньона на река Арджеш и е охранявала прохода между Влахия и Трансилвания. А от руините й има прекрасна гледка към цялата околност.

Замъкът е построен в началото на 13 век от влашките владетели. Около 14 век той е основната крепост на династията Басараб. През следващите десетилетия замъкът няколко пъти сменя притежателите си, но накрая е изоставен и пада. През 15 век Влад Цепеш разбира стратегическия потенциал на замъка и го реставрира и укрепва, след което го прави една от най-важните си крепости.

Силно препоръчвам изкачването до замъка на всички, стига да не се страхувате от височини. До горе отвеждат 1481 стъпала и изкачването е малко геройство, но си струва. Там ще срещнете не само руините от замъка, но и възстановки на убитите пленници, които Влад набивал на кол.

loading map - please wait...

Крепостта на Цепеш 45.353171, 24.635811

Стената на язовир Видрару е в Дясно, но не се вижда от тук.

В подножието на крепостта, до река Арджеш, е другото хубаво място, където може да похапнете. Няма да останете разочаровани.

Гледка от Крепостта на Цепеш Поенари

Язовир Видрару

През почивните дни беше пълно с хора от столицата, да се разходят, да си направят пикник нейде в гората или просто да позяпат планината.

Застанали сме на върха на стената и взирайки се надолу между скалите, подпрели от двете страни огромната стена. Удивително е какво може да създаде човек, дори през 60-те години на миналия век.

Vidraru Dam

IMGP8315

Язовир Видрару

Язовир Видрару е построен през 1965г. Стената му е висока 166,6м и дълга 305 метра. А до нея на върха на единия склон е и статуята на електричеството – голям метален Прометей.

Прометей

Покрай язовира минават два пътя – един от ляво друг от дясно. Ние си избрахме DN7C, другият е DN7D, 7c изглеждаше по-главен и по добър за нас.

Пътуването край язовира е по-дълго, отколкото очаквахме, но след него пътят започна да се вие и ландшафтът се промени, изчезнаха високите дървета се откри невероятна алпийска гледка пред нас.

Водопад Капра

А пътят се виеше като змия покрай реки и водопади. Най-забележителният е водопад Капра, почти на самия път се изсипва. На сами върха на планината се озовахме пред тунел – Трансфъгърашкия тунел. А от другата страна е…

Езерото Бъля на върха на Трансфъгърашко шосе

Най-високата точка на Трансфъгършкото шосе, но веднага като излезете от тунела се озовавате насред лудост от хора и коли, платени паркинги и заведения. Но ледниковото , намиращо се на 2034m. високо във Фъгърашките Алпи, е много красиво и си заслужава посещението. През зимата тук се строи хотел и църква от лед с ледени блокове от езерото. Иска ми се някой път да ги видя.

Езерото Бъля

IMGP8626

И от мъглата към Сибиу

От тук към края си шосето става още по-невероятно и нагънато. Но за нас се спусна гъста мъгла и видимостта изчезна, остана ни само насладата да шофираме по този прекрасен път.

Трансфъгърашкото шосе

Трансфъгърашкото шосе свършва официално на разклона за Сибиу, който се превърна в един от любимите ни градове, след като го посетихме.

*Операция Дунав е проведена на 21 август 1968г.

** Румънска комуна е най-малката административна единица на румънската държава. Комуната неофициално се разделя на села.

*** Посещението ми на Румъния, както и предните такива, запали интереса ми към румънската история, но на български намерих само една книга. Не съм очарован от автора ѝ.

**** До езеро Бъля има изграден и кабинков лифт.

Една от най-дълго писаните статии от мен.

Top Gear

Не исках да започвам, както е модерно в съвременните пътеписи за този прекрасен път с истории за Top Gear  и как Джереми Кларксън го е обявил за прекрасен за каране на спортни автомобили, но истината е, че от там разбрах за него и въпреки че нямам спортен автомобил, най-малко пък за  милион евро, пътят се оказа прекрасен и за турист като мен. И съм много благодарен на това шоу, че ме запозна с тази част на света. Не пропускайте да се насладите и вие на първи епизод на 14-ти сезон на Top Gear на BBC.

Booking.com

С всяка резервация, минала през нашия сайт, подпомагате развитието на сайта. Може да резервирате като следвате линковете от сайта ни към платформата на booking.com. Ние като редовни потребители сме много доволни от разнообразието и цените на местата за настаняване на този сайт. Много пъти сме разчитали единствено на него, затова го препоръчваме.